Kvinnorna

Som många av er säkert vet så är jag en människa med starka åsikter om saker och ting, och jag gillar att säga till folk vad jag tycker och tänker, men jag försöker samtidigt att vara lyhörd på vad andra har att säga. Jag tycker att alla människor bör respekteras som de är, men har ofta uttryckt åsikter om att muslimska kvinnor är förtryckta och att jag överhuvudtaget inte kan acceptera vissa muslimska värderingar. Med detta menar jag inte att jag är emot islam, att jag är rasist, att jag generaliserar och säger att alla är likadana eller att det är likadant överallt. Tvärtom är jag väldigt öppensinnad och intresserad av att lära mig mer om ALLA olika religioner, länder och kulturer.

Eftersom jag bott i Turkiet och där har fått se många saker som en konsekvens av deras kultur har jag blivit alltmer skeptisk till islam än vad jag var tidigare. Märk väl att jag skriver "deras kultur" eftersom jag inte är tillräckligt upplyst att skilja på religionen och det här specifika landets kultur. Dessutom är Turkiet ett stort land, med 90 miljoner invånare, så även inom landet skiljer sig kulturen åt.

Jag tänker inte skriva om allt jag varit med om, men en av de saker som jag tycker är frustrerande och gör mig upprörd är att det fortfarande är mestadels männen som arbetar utanför hemmet, medan kvinnan faktiskt är förvisad till hemmet och förväntas ta hand om det, barnen och mannen. Jag har sett exempel på hur mannen kommer hem och kräver att maten ska stå på bordet och sedan går iväg igen för att sitta och dricka te och babbla med andra gubbar, medan kvinnan självklart måste sitta inomhus.

Något annat som jag aldrig riktigt förstår är varför kvinnan måste bära slöja enligt islam. Jag kan inte säga att jag har tid eller ork att lägga ner tid på att läsa mig till varför, så därför blev jag glad när jag halkade in på den här tjejens blogg och fick läsa hennes förklaring till varför kvinnan bär slöja. Hon börjar med att berätta om kvinnans ställning innan islam kom till, och menar att den tidens kvinnor kom mycket längre i jämställdheten än vad Västerlandets(?) kvinnor gjorde. Ok.... Enligt min åsikt ligger bl.a. Turkiet, och många andra länder, minst 100 år efter oss i Sverige när det gäller kvinnor egentliga rättigheter. Att kvinnorna fick rösträtt osv innan vi fick kanske stämmer, det vet jag inget om, men det är väl ändå det faktiskt livet vi ska titta på?



"Jag vill här belysa att den kvinnokamp som , utanför Islamska världen, pågått har så gjort i århundraden (i mer eller mindre grad) innan vi kommit dit vi är idag. Ändå värderas idag ofta inte de "typiskt kvinnliga" arbetsområdena i samhället lika högt som de "typiskt manliga" områdena. Dessutom har kvinnor ännu - 2009 - alltid lägre lön än män."

Så de muslimska kvinnornas rättigheter kom över en natt, och männen accepterade detta? Nej, don't think so. Angående vilket arbete som har högst status har hon en poäng, men hur ser det ut i andra, muslimska länder då? Och så borde hon ta sig en titt på Sveriges anställdas löner, innan man uttalar sig om att någonting är "alltid".



Koran 24:30-31 "SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.

    " och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte bör visa mera av sina behag än vad som (anständigtvis) kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader...... osv"

Som ni kan se har jag tagit den koranvers som den här tjejen har lagt ut, eftersom jag tyckte det var roligt att se hur många regler och förmaningar en kvinna har gentemot en man. Återigen, en man ska endast sänka blicken och lägga band på sig, medan en kvinna ska göra detta, och dessutom skyla sin barm och inte har lov att visa den för någon annan. Hallå? Varför får en man visa sig in public men inte en kvinna? Jag tycker då att mäns överkropp är mycket sexigare än en kvinnas, ändå är det endast kvinnan som får denna förmaning.

Vidare skriver den här tjejen att traditionen att sänka blicken kommer från att man inte får titta överheter och kungligheter i ögonen, för detta tyder på respektlöshet. Detta tolkar jag som att mannen ses som en jävla kunglighet!

Till slut försvaras slöjan med att kvinnan ska kunna delta i samhällslivet på lika villkor som mannen, men hur kan hon göra det när hon inte ens får visa sig? Vidare står det att en vacker kvinna automatiskt anses vara dum i huvudet och icke företagssam, men vad för gott kommer det ur att man förtrycker, ja, förtrycker, kvinnan? Blir kvinnan smartare då eller?

Det här inlägget är säkert virrigt och osammanhängande, eftersom det är sent, jag har pluggat hela dagen plus att jag skrev samtidigt som jag läste bloggen, men jag kände att jag ville få ur mig allt. Jag vill inte väcka anstöt eller något, och hoppas ingen tar illa vid sig, men det vore intressant med en diskussion!

Update: Genom den här bloggen har jag fått massa adresser till svenska muslimer som bloggar, ska bli intressant att följa några av dom!

Kommentarer
Postat av: Bahlool

Hej

Kanske det här är av intresse? Det belyser hur stressfyllda liv kvinnor i väst lever. Var sjätte tjej känner oro och många av dem skadar sig själva pga allt tryck de känner. En kvinna i ett utopiskt islamiskt samhälle brukar ta hand om hemmet, i Sverige ska hon ta hand om sig, sin familj, sin karriär..hon jobbar mera än mannnen och det leder till värre stress.

Se på hollywood, när damerna kommer upp i en viss ålder är de inte lika attraktiva att ha i film. Allt handlar om utseendet. Islam säger inte att du ska gömma kvinnan men hon ska dölja sina behag.

Du skriver att det är en mans överkropp som är attraktiv. Gå till vilket tidningsställ som helst så ser du att de tidningar som attraherar kvinnor handlar om skönhet, att bli smal, skvaller. De tidningar som ska attrahera män är de som handlar om naket eller porrigt.

Vi är olika, om du gillar det eller ej och vi attraheras av skilda saker. Vill en kvinna bli upphetsad så är det böcker som handlar om ord och beskrivande meningar medan en man bara behöver lite bilder ;)

http://www.bahlool.se/archives/2140

http://www.bahlool.se/archives/2346

Bägge två länkar till tidningsartiklar som just handlar om den situation som kvinnor i sverige upplever

2009-03-24 @ 00:33:12
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Svarten

Tack för länken till min blogg! Kul att "Muslimer som bloggar"-listan kom till nytta.



Dessutom alldeles förbaskat trevligt att du på ett seriöst och respektfullt sätt ger dina synpunkter på Fatimas inlägg om slöjan. Det är ju det vi måste göra - prata med varandra.

2009-03-24 @ 09:41:20
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Vronkan

Hej! Jag har läst både ditt inlägg och Fatimas. Jätteintressant diskussion, tycker jag. Jag delar dina synpunkter.

Man kan aldrig kalla det jämställdhet, så länge inte BÅDA könen måste skyla sig. Dessutom, om det nu är pga kroppsfixeringen som råder, är det inte bättre att försöka lösa DET problemet hellre än att gömma sig bakom en slöja och tro att det gör saken bättre?



(I versen står det också att barmen ska skylas, men de flesta döljer hår eller ännu mer)



Jag respekterar folk som bär slöja, men jag hade svårt att köpa argumenten.

2009-04-03 @ 10:57:34
URL: http://jvil.blogg.se/
Postat av: Ammatollah

Hej jag laste ditt inlagg om islam och jag vill bara tillagga en sak. Den svenska oversattningen av den riktiga koranen som ar pa arabiska, ar en mycket dalig oversattning. Det ar en svensk man som skrivit den oversattningen och han kunde tydligen inte sa bra arabiska vilket gjorde att han inte ens oversattit vissa verser i koranen som de ska vara, medans andra oversattningar tex den engelska ar identisk med den arabiska. jag skickar har till dig 2 verser som ar samma, men den engelska ar identisk med den arabiska och den svenska star inget ens om sloja. Detta ar en av manga anledningar till varfor svenskar som last svenska oversattningen inte tror att man ska anvanda sloja, da det inte ens star nat om sloja i den svenska.



surat alahzab vers 59

O prophet. Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks veils all over their bodies. i.e screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way. That will be better, that they should be known as free respectable women so as not to be annoyed



I den svenska oversattningen star det



Profet. sag till dina hustrur och till dina dottrar och till alla troende kvinnor att de utanfor hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg pa sa satt blir de lattare igenkannda som anstandiga kvinnor och undgar att bli ofredade.



For det andra vill jag saga att en muslimsk kvinna INTE maste sitta hemma med barn och mat, men det ar mannens plikt att forsorja henne och de pengar hon tjanar om hon valjer att jobba far hon spendera pa sig sjalv hur mycket hon vill. Manga kvinnor valjer att inte vilja jobba, men detta galler inte bara muslimer utan manga utlandska kvinnor, for att det ar varan kultur. Det som du skrev att du upplevde i turkiet att mannen kommer hem forvantar sig mat pa bordet och sen gar ut men inte kvinnan. Detta ar en TRADITION bland oss utlanningar som hander i manga lander, inte bara muslimska. Vi ar uppfostrade sa av vara forladrar att laga mat och sa har det varit jamt. Tro inte att en muslimsk man trycker ner kvinnan och han roar sig. sa som en muslimsk fru har rattigheter mot sin man sa har aven mannen dessa rattigheter mot henne. Om han ar ute och springer hela natten, sa har han ingen kunskap om islam. Det ar skillnad pa att bara kalla sig en muslim och pa att vara praktiserande. Varan profet lagade sina egna skor , hjalpte till sina fruar och han har ALDRIG slagit nagon av sina fruar. Min man lagar mat stadar och tar hand om varat barn for att han alskar mig och vill hjalpa mig, sa snalla du blanda inte ihop tradition och kultur med islam. Islam har redan sa negativa reaktioner fran icke muslimer.



2010-03-12 @ 22:40:13
Postat av: Ammatollah

jag glomde saga ocksa att det finns sa manga muslimer, men de ar okunniga. Bara for att man kallar sig muslim betyder inte att man vet vad som ar islam. Manga kvinnor tror tex att det racker att bara ta pa sig en sloja pa huvudet och sen ar man muslim. Men islam ar mer an sa. islam ar inte tex att bara tacka haret och sen ga med tajta klader, men folk tolkar sin egna lilla religion och vi som ar praktiserande skams att vissa tjejer gor sa dalig reklam for islam, men aven mannen

2010-03-12 @ 22:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0