Året 2008 i text

OK. Jag faller för grupptrycket och lägger upp min egen lilla nyårsresume. Tråkigt nog har jag dåligt med bilder från året, så ni får väl visualisera i erat huvud allteftersom ni läser!

Januari

Firade in det nya året i Alanya, Turkiet på discot Robin Hood med min älskling Ibrahim och en massa av både mina och hans vänner. Jag har för mig att vi råkade i luven på varandra, men det blev en bra natt ändå! Det regnade och var kallt i Alanya, så det var ingen toppenmånad direkt trots att man befann sig på varmare breddgrader. Bodde med Anette i en kall lägenhet utan AC, så varmluftsfläktarna gick på högvarv. Lärde känna Catrin och hennes man Fatih och dotter Maya, och hängde mycket med henne. Och tillsammans med hela järn-gänget festade vi nätterna igenom på restauranten Oslo S med transashower och livemusikkvällar.

Februari

Kom på att jag inte hade några pengar kvar, så det var dags att börja se sig om efter en hembiljett. Jag och Anette lugnade ner oss någorlunda, lagade en massa god mat och myste framför teven. Jag planerade att åka hem och vara hemma i Sverige i några månader och jobba, och återvända till Turkiet till sommaren, men fick genom en vän nys på ett jobb som receptionist på en turkisk mäklarfirma. Åkte hem den 22 februari, och åkte vägen om huvudkontoret i Istanbul för att gå på den slutgiltliga anställningsintervjun och...


Mars

...fick jobbet! Lycka lycka lycka. Planen var att jag skulle jobba där i 2 hela år, eftersom de nyss dragit igång ett jätteprojekt och jag packade rubbet och drog ner till Alanya igen den, var det 5 mars? Flyttade in hos Catrin och hennes familj, och blev som en lillasyster till henne. Vi hade väldigt roligt tillsammans! Skönt att få lagad mat när jag kom hem från jobbet, och ibland passade jag deras dotter! Jobbet var till en början roligt och inspirerande, vi satt på ett fint kontor i centrala Alanya, och efter jobbet gick jag till Ibo eller till Oslo S. Men de sena kvällarna från vintern var ett minne blott...

April

Det började bli varmare och vi låg på stranden mina få lediga dagar. Kontoret flyttade ut till Konakli, vilket betydde att vi var tvungna att åka buss varje dag, gå en bit och sedan en liten bit till uppför en brant och sandig backe mitt i ett byggarbetsområde. Då var man plötsligt inte lika glad över det varma vädret, pust... Dock belönades vi med underbar utsikt. Jag började ändå se mig om efter ett nytt jobb, och än en gång fick jag ett genom kontakter. Catrin och Maya åkte hem den 23 april, så då var det bara jag och Fatih kvar i den fina lägenheten.

Maj

Så började jag som guide på det nystartade bolaget GoStay Travel. Många svenskar vet inte vad det är, eftersom de än så länge bara har flyg från Arlanda. Fick en kickstart med en veckas upplärning, åkte runt och kollade hotell, och förberedde mig inför jobbet. Vi jobbade med jättehärliga människor, så det var roligt att gå till jobbet varje dag. Om än tufft eftersom det började bli uppemot 30 grader om dagarna. Och man jobbar INTE i bikini =)

Juni/juli/augusti

Flöt ihop i ett stort, svettigt töcken med många utekvällar eftersom vi hade folk från Sverige-kontoret nere hos oss, och min älskling Helena kom och hälsade på i två veckor! Jobbade stenhårt i 40 grader varje dag mellan 9-18, ibland längre, och hann inte med någonting annat. Sade upp mig från jobbet den 10 augusti med en månads uppsägningstid.

September

Sista veckorna gick fort eftersom vi hade en praktikant hos oss, och vi hade väldigt roligt tillsammans, gick ut och dansade, hade mysiga hemmakvällar, lagade god mat och jobbet drog ner lite på tempot. Den 13 september åkte jag äntligen hem, och flyttade hem till min bästis Fridas lilla etta i centrala Göteborg. Sov på en tältsäng, sökte nya tim-jobb och njöt av att vara hemma i La Suede! Skickade ner alla papper som Ibo behövde för att söka turistvisum här, och planerade nästa resa till Turkiet. Slog på stort och köpte biljetter både ner och tillbaka, även för älsklingen trots att vi inte hade fått visumet än. Fick jobb på ett äldreboende i Linnéstaden och ett vikariat på en och en halv månad, alltså fram till att jag skulle tillbaka till Turkiet!

Oktober

Jobbade som en gnu och hann inte med så mycket annat. Vi gick väl ut en eller två gånger, eller kanske var det tre? =) Saknade min vän Helena, fastän vi bara bodde några mil ifrån varandra, men vi efter en snackis-fika blev det som vanligt igen.

November

Ibo fick sitt visum, och det började dra ihop sig för mig att åka tillbaka till Alanya! Var sjuk en vecka, vilket var väldigt olyckligt eftersom jag behövde alla pengar jag kunde jobba ihop. Planerade, packade, längtade. Helgen innan jag skulle åka jobbade jag "helvetes-helgen", och festade på rätt hårt ändå! 17:onde bar det äntligen av! När jag kom ner på kvällen kom älsklingen och mötte mig, och bäddade min säng med... rosenblad och en förlovningsring!!! =) Blev överlycklig och överraskad, han är verkligen romantisk när han sätter den sidan till. Träffade alla sötnosar och vi försökte återuppliva föregående vinters uppesittarkvällar. Det lyckades någorlunda =)

December

Försökte få lite julstämning nere i värmen, lättare sagt än gjort. Vi gick i sjömanskyrkan, var på julbazar, hade glöggkvällar men inget hände. Sista veckan längtade jag bara hem och var nervös över hur familjen skulle ta emot Ibo och hur han skulle trivas i Sverige. Tidigt på morgonen åkte vi från Alanya och hade 18 timmars resande framför oss. Träffade en del trevliga människor på vägen som vi hade sällskap med när vi satt och väntade på Istanbuls flygplats i 6 (!!!) timmar. Visste inte om jag skulle skratta, gråta eller falla ner död när jag fick 3000 kronor i böter för att jag hade 25 kilo övervikt. Ja, klantigt av mig, men jag har alltid klarat mig förrut. Lärde mig en dyr läxa i alla fall. Fick känna av nitiska idioter till turkiska tulltjänstemän som bara vill jävlas med en också. Ibos tid i Sverige var lyckad, min familj gillade honom och han gillade dem! Vi var på jul på Liseberg, träffade mina vänner och släkt, firade jul och nyår och bara myste med varandra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0