06.35 Tankar

Tänkte vara såhär lite jobbig och gnälla nu på morgonkvisten, eftersom jag inte har något att göra och bara väntar på att dagpersonalen ska lösa av mig. Förresten fick jag byta avdelning för en timma sedan och här är det soooft (:

Satt och lyssnade på min nya drog p3 igår, vet inte vad jag gjort, körde bil eller något, lyssnar på det jämt nu för tiden. Men iallafall, det hette typ Min gata eller något och de intervjuade en kille från Malmö som är utlandsfödd och muslim (oviktigt i andra sammanhang men i allra högsta grad avgörande för fortsättningen av mitt inlägg).

Den här killen heter Behrang Miri, och de 2 av hans låtar som de spelade var faktiskt skitbra. Den ena av låtarna förklarade han var en kärlekssång till "alla kvinnor". Jaha, sa han som intervjuade, hur menar du då? Jo, jag satt och tänkte, sa Behrang, och kom fram till att vi aldrig skulle klanka ner på våran egen mamma, syster eller dotter, utan alltid behandla dem respektfullt och med kärlek. Och varje kvinna är ju någons dotter, och kanske någons mamma eller syster, så alltså borde vi behandla alla kvinnor på det här kärleksfulla sättet. Fine, fine.

Då blev jag arg. Varför varför varför måste muslimer tänka på en kvinna som en mamma, som en syster eller som en dotter för att hon ska bli något värdefullt? En man är alltid värdefull, det är det ingen tvekan om! Så varför kan man inte se på en kvinna som en människa som ska respekteras och behandlas som en människa?

Och jag tänker inte ursäkta mig för att jag skriver såhär, jag respekterar alla människor oavsett var de kommer ifrån eller vilken religion de har, bara de inser att människor är människor och att kvinnor är precis lika mycket värda som männen! Även om man inte är någons dotter!

Kommentarer
Postat av: Helena

Bra tankar vännen. Det är aldrig någon som pratar om männen att de är någons pappa, son eller bror. Alla ska inte behandlas lika, men likvärdigt!

2009-02-13 @ 15:14:44
URL: http://lyricaldream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0